Sigurno ste se susreli prilikom otvaranja poslovanja sa terminom pripreme, odnosno pisanja poslovnog plana za tvrtku. Dosta užurbano se sve odvija kada ste u poslu ili planiranju i to može biti donekle zamorno.
Sva teorija o poslu a i praktična iskustva ukazuju na to da je najbolja priprema za proširenje djelatnosti, početak poslovanja i planiranja najbolje napisati poslovni plan. Ovo nije samo odskočna daska već temelj za uspješno poslovanje. Premda postoji grupa poduzetnika koji misle da nemaju potrebe za pisanjem plana ili nisu sigurni treba li im, do njih je sigurno u radnom vijeku došla informacija o koristi pisanja poslovnog plana.
Dokument koji daje rezultate i koji je moguće mijenjati, prilagođavati i pratiti postaje alat za uspjeh, svaki korak koji nije isplaniran rezultira neuspjehom. Ovo napisano tiče se i malih i tek osnovanih tvrtki čije planiranje stvara čvrste temelje za napredak.
U ovoj objavi napisati ćemo kako pretvoriti vašu ideju u opipljivu realnost, korak po korak, objasniti ćemo što vam je sve potrebno za uspješan poslovni plan.
Poslovni plan pišete za sebe, tvrtku ili instituciju koja vam mora odobriti sredstva na temelju tog dokumenta, predlošci se mogu razlikovati od institucije do institucije, ovdje je popis koraka kao osnovni predložak:
- Napravite opis koji se odnosi na izvršavanje poslovne ideje
- Napišite opis svoje tvrtke
- Opišite sažeto potencijal i istraživanje tržišta
- Analizirajte svoju konkurenciju
- Detaljno opišite svoje proizvode i usluge
- Opišite prodajnu strategiju i marketing plan
- Sastavite financijsku strukturu i troškovnik
- Opišite način upravljanja i organizaciju tvrtke
- Objasnite potrebe za financiranjem
- Sve dokumente stavite na jedno mjesto, prilozi, pisma namjere, ugovori i sl…
Što je poslovni plan?
Poslovni plan je dokument sa svim informacijama i aktivnostima za razvoj i napredak vaše tvrtke. U poslovnom planu piše što je potrebno učiniti i na koji način, osim toga piše i tome tko ste i što želite postići. Poslovni plan pomaže poduzetnicima ali i potreban je dokument za poticaje, kredite, financiranja i investicije.
Ono što zanima investitore, institucije za poticaj i banke je način na koji tržište odgovara na vaš proizvod ili uslugu. Radi se o istraživanju tržišta koje podupire održivost poslovanja i argumentira postojanje potražnje. Slijedeće, zanima ih vaša osposobljenost za izvršavanje zadataka ili organizaciju poslovanja sa kvalificiranim zaposlenicima.
Temelj razvoja i održivosti su naznake koje upućuju na povećanje prodaje bez dodatnih ulaganja u poslovanje.
Sve što ih zanima tražiti će o vama u poslovnom planu kao putokaz realnog stanja i budućnosti razvoja.
Kad volite posao, svaki je dan blagdan. F. Tyger
Zašto vam je potreban poslovni plan?
Neprobojni poslovni plan znači da su pokrivena sva polja i da je otvoren prostor (uočen prostor) koji je moguće iskoristiti ponudom novih ili dodatnih proizvoda i usluga, koje će zapravo imati klijente i mogućnosti opstanka i razvoja. Niti jedna institucija ili banka pa čak i privatni investitori neće ulagati u vaš biznis ako poslovni plan nije izrazito čvrst.
Osim što poslovni plan služi vama u razvoju, radu i planiranju, on služi i mogućim ulaganjima u poslovanje.
Uzmite u obzir da se tvrtka brže razvija u slučaju korištenja poslovnog plana, povećavate tvrtki šanse a često je to i uvjet za rast i ulaganja. Poslovno planiranje nije nešto što vam treba, poslovno planiranje trebalo bi biti vaš poslovni sastavni dio prilikom vođenja uhodanog posla a i osnivanja novih tvrtki.
Kada vam treba poslovni plan?
Najbolji savjet koji možemo dati u slučaju samozapošljavanja ili davanja otkaza na trenutnom poslu, poslovni je plan koji može ići u prilog tome da napustite zaposlenje a može i pomoći u tome da dokaže neodrživost. Poslovni plan shvatite ozbiljno jer on vas može motivirati da želite ostvariti ciljeve.
Poslovni plan vam treba prilikom traženja kredita, ulaganja i financija. Može vam otvoriti vrata kod novih partnera, ukoliko tvrtka stagnira poslovni plan može pomoći oko napretka i zapošljavanja vrhunskih radnika.
Postavite se u ulogu onoga tko će čitati poslovni plan kako biste mogli prilagoditi širinu opisivanja poslovne ideje, postavite svojevrsne granice kako biste najbolje prikazali najvažnije što čitatelj traži.
Osim što možete izgubiti čitatelja ulazeći u širinu sadržaja, velika kreativnost u pisanju opisa može biti protumačena kao neozbiljnost, stoga vodite računa o jednostavnom i sažetom tekstu sa dozom službenog obraćanja.
Napravite sažetak
Sažetak poslovnog plana uvijek je prvi prilikom pisanja no kako se poslovna ideja razvija sa popunjavanjem ostatka sadržaja isto tako poneke ideje dolaze putem istraživanja i samog razmišljanja, kako biste sve saželi, ostavite pisanje sažetka za kraj.
Svi dijelovi poslovnog plana nalaze se u opisu na početku i ukratko povezuju sve kroz cjelovitu priču poslovanja. Poželjno je da sav sadržaj opisa stane na jednu stranicu i da se iz „ptičje perspektive“ objasni svo buduće poslovanje.
Kako da napišem sažetak?
U nastavku ćemo napisati srž ili središte teksta koji je dobro da opis poslovanja sadrži.
Osim što vjerujete da vaši proizvodi konkuriraju drugima na tržištu, postoji i uporište radi kojega poslovna ideja može biti uspješna, to je jedinstvena prodajna ponuda.
Format središta u fokusu cijelog poslovnog plana je način na koji opisujete takozvani „problem,rješenje“.
Istraživanjem i znanjem opisujete kupce, klijente i ciljanu skupinu ljudi koji imaju potrebu za vašim proizvodom ili uslugom. Potreba za proizvodom ili uslugom može biti iz mnogih razloga, kao što je jeftiniji proizvod, proizvod kojega nema ili zamjenski proizvod koji je bolji od trenutne ponude na tržištu. Opisujete ukratko na temelju potrebe, koje su karakteristike proizvoda ili usluge kao atributi koji vas izdvajaju.
Primjer sažetka
Analizom i istraživanjem tržišta došao sam do zaključka da na području Zagreba postoji veliki broj vlasnika luksuznih automobila koji žele najbolju njegu za svoje automobile. Na području Grada Zagreba i Zagrebačke županije trenutno ne postoji autoservis za lim luksuznih automobila, vrhunski keramički premaz kojim se štiti karoserija i izražava izniman sjaj. Postoje tri auto praonice koje nude poliranje automobila no niti jedna ne nudi keramički vrhunski premaz za koji je potrebna dodatna edukacija i certifikat moderne tehnike izrazitog sjaja i trajnosti.
Auto praonica Kod Tonija nudi vrhunsku, održivu i kvalitetnu uslugu za kupce vlasnike luksuznih automobila, premazima i tehnologijom koje još nema na Hrvatskom tržištu i tražena je u Europi.
Ovaj primjer je opis koji zajedno sa drugim informacijama čini centar poslovne ideje, dio oko kojega želite stvoriti poslovanje.
Tko ne ispravi pogrešku, radi novu. Konfucije
Napišite opis svoje tvrtke
Često opis tvrtke u raznim predlošcima izgleda kao sastavni dio glavnog sažetka ili nekog drugog odlomka, ono što je bitno je:
Da opis vaše tvrtke ima tekst o viziji i misiji poslovanja, povijest i ciljeve. Kako bi ciljevi imali smisla i sama bit tvrtke došla do izražaja, ovaj opis daje cjeloviti pregled u poslovnom planu.
Što je izjava o misiji?
Izjava o misiji je područje koje vas motivira i tjera da se bavite poslom kojim se bavite. Što vas inspirira da svaki dan radite posao kojim se bavite. Gdje pronalazite inspiraciju?
Poanta izjave o misiji je da svoju inspiraciju prenesete na druge i da aludirate na emotivan aspekt kako bi i drugi ljudi razumjeli vašu viziju.
U izjavi o misiji prije svega opisujete strast za poslom kojim se bavite ili želite baviti. Ukratko napišite koje su to stvari specifične za poslovanje koje vas motiviraju. Jesu li to iskustva koja dobivate, viša svrha ili društvena odgovornost, nešto što je veće od vas samih.
Naše osobno stajalište je da su tipične izjave o misiji i viziji poslovanja na svome zalasku, premda nije loše imati na jednoj stranici svu strast i emocije koje vas vezuju za poslovanje.
Moderan način misije i vizije je opis prožet kroz proizvode, usluge i druge opise poslovanja koji podiže povjerenje i vodi ostale do zaključka o vrijednostima tvrtke. Nije napušteni koncept samo je njegova puna svrha ovisna o formi na koji način se percipira.
Kako opisujete povijest tvrtke?
Ovaj opis je usmjeren više na tvrtke koje već postoje i pišu poslovni plan za banke, kreditne ustanove i poticaje za proširenje poslovanja.
Povijest tvrtke gledajte kao na opće informacije o poslovanju kao datum osnivanja, glavne ostvarene ciljeve koji su utjecali na poslovanje, lokacije podružnica ili sjedišta, broj zaposlenih, uloga rukovodećeg kadra i glavni proizvodi i usluge.
Zašto su važni poslovni ciljevi?
Poslovni ciljevi ukazuju na to što je bitno i na što moramo biti koncentrirani. Oni moraju biti dobro specificirani, trebaju se moći izmjeriti, realno ostvarivi i sa vremenskim periodom u kojemu će biti dosegnuti.
Kako biste utjecali na profitabilnost ciljevi moraju biti jasni za ulagače. Jednostavni i jasni ciljevi doprinose i razumijevanju zaposlenika. Bitni rezultati uvijek moraju biti vezani za ciljeve.
Primjer opisa tvrtke
Misija Auto praonice Toni je vrhunsko održavanje luksuznih vozila i povećanje vrijednosti kroz reparaciju karoserija.
Tvrtka je osnovana 2022. godine, osnovao ju je Toni Prezmi sa više od 15 godina iskustva u auto industriji. Trenutno imamo osam zaposlenika koji održavaju preko 50 luksuznih automobila mjesečno i rade reparacije automobila za prodaju za 4 salona u Gradu Zagrebu.
Naši ciljevi u sljedeće dvije godine su:
Certifikatima izvrsnosti i vrhunskim uslugama još ćemo više opravdati svoju reputaciju poslovanja. Povećati ćemo u prvoj godini 200% klijenata a u drugoj za minimalno 100% na način preporuka i dogovorenih suradnji. Na temelju napisanoga povećati ćemo prihod sa 550000 tisuća kuna na 1100000 kuna u narednoj godini.
Opis istraživanja tržišta i potencijal
Istraživanje tržišta uključuje ciljano tržište i idealnog kupca na temelju demografskih podataka kao što je mjesto, prihod, dob, spol, obrazovanje, djelatnost, hobi. Opis ciljanog tržišta ne smije biti preširok jer onda izgleda neozbiljno i neodrživo, govorimo o uskom dijelu specificiranog tržišta, što je pokazatelj uspješnosti.
Ukoliko se bavite luksuznim automobilima tada ne zvuči dobro da ćete nuditi održavanje apsolutno svima koji imaju bilo kakav automobil. Sažeto, jednostavno i usko specificirano.
Prilikom analize tržišta pokušajte ići što specifičnije i uže, lokalni su podaci najbolji pokazatelji kao i hodogrami radnji koje dovode do prodaje.
Primjer istraživanja tržišta i potencijala
Iz ciljane skupine idealan kupac Auto praonice Toni je bogati vlasnik luksuznog vozila u dobi između 30 i 70 godina, kojeg prate visoki prihodi. Omjer spola ide u prilog muškarcima sa 70% a žena 30%. Ljubitelji vožnje, imaju želju za najkvalitetnijom njegom i čišćenjem svojih automobila, radi se o redovitome održavanju sjaja i čistoće te poboljšanju kvalitete za privlačenje pažnje.
Ova prilika je potvrđena unutar istraživanja tržišta i sada je najbolji trenutak za realizaciju.
U Hrvatskoj je ukupan prihod od usluga za Auto održavanje porastao sa 120 milijardi kuna u 2015 na 233 milijardi u 2022. godini.
Hrvatska autoindustrija i povezane djelatnosti imaju auto održavanje kao treću najbrže rastuću ponudu usluga. Između ostalog, tvrtke se sve više okreću certificiranim procesima implementiranja keramike za sjaj i zaštitu karoserije. U posljednjih šest godina samo u Gradu Zagrebu povećao se interes za auto kozmetikom i održavanjem.
- Volumen online pretraga za ključne riječi iz tih djelatnosti povećan je za 350%
- Osnovano je 12 novih Auto praonica
- Ovoga trenutka Grad Zagreb ima 10% stanovnika čiji je kućni prihod preko 280.000 kuna u odnosu na Hrvatski prosjek od 5%.
Čuvajte se malih troškova. Mali ispust može potopiti i veliki brod. B. Franklin
Analiza konkurencije
Istraživanje tržišta počinje sa pretraživanjem sličnih ili istih tvrtki koje je moguće smatrati konkurencijom. Samo istraživanje svakog pojedinog konkurenta može oduzeti određeno vrijeme ali je od velike koristi. Kada govorimo o konkurenciji, istraživanje se radi tako da se identificira direktna i indirektna konkurencija.
Kod konkurencije je zanimljivo saznati gdje se oglašava, na kojim sve platformama, procjena kvalitete usluge, prodajni aduti i strategija cijene, imaju li ocjene korisnika i gdje se one nalaze. Na temelju svih informacija promislite o vlastitim prednostima i o točkama koje vas izdvajaju, zapitajte se o razlozima kupaca za uslugom i proizvodom i načinima rješenja tih problema.
Susrećemo se sa korisnicima koji u startu kažu da je njihov proizvod nov, drugačiji i da takvog nema na tržištu, iz tog razloga nemaju konkurenciju. Ovo je naravno zabluda, imate konkurenciju to je sigurno, ako ništa, u obliku neizravne konkurencije sa sličnim proizvodom ili uslugom.
Kod svakog poslovnog poduhvata, bilo da se samozapošljavate, da tražite kredite ili EU poticaje, bilo koja bespovratna sredstva, zapamtite jednu riječ: kompetitivnost – definicija: koji se ponaša konkurentski, suparnički, koji nastoji isticati svoje prednosti pred drugima. Dakle, bitno je pronaći svoju kompetitivnost i potrebno ju je isticati kroz poslovni plan a i interno unutar poslovanja.
Kompetitivnost nema veze sa ratobornošću ili osjećajem ugrožavanja, da, natjecateljski duh postoji no jedino utjecajem na promjene u poslovanju na temelju kvalitete i to u odnosu na konkurente, možemo stvarati sve bolju i bolju uslugu za krajnjeg korisnika. Radimo korist sebi a i drugima jer utječemo na vlastitu održivost i na zadovoljstvo kupaca. Kod zdrave i nezdrave konkurencije postoje aktivnosti koje znaju biti sa druge granice etike no kupce je izrazito teško prevariti tako da nema potrebe da konkurenciju smatramo kao nešto sa čime ratujemo, ukoliko vjerujemo u sebe i radimo na poboljšanju usluga, učimo jedni od drugih tada imamo dugotrajne mogućnosti.
Dovoljno je napraviti analizu konkurencije između 3 i 5 konkurenata plus indirektna konkurencija.
Primjer analize konkurencije
Na tržištu automobilističkih usluga Grada Zagreba postoji samo tri odlična Auto praonica servisa koji se bave reparacijom i visokim sjajem (vrhunska laštila): Auto Marko i Auto Prometej servis. Sve su ostale tvrtke usredotočene na standardni servis i kemijsko pranje vozila.
- Prosječna cijena pranja, laštila ili kemijskog čišćenja je 500 kuna
- Certifikate za vrhunski proizvod i uslugu nemaju
- Marketing koriste web stranicu i Google Ads, oglašavanje putem plakata
- Google my business ne koriste
Opišite svoj proizvod ili uslugu
Opis proizvoda i usluga pokušajte koncipirati tako da istaknete što kao tvrtka nudite bolje od konkurencije, opišite prednosti i jedinstvene atribute koji su i vaša prednost, kakav je utjecaj na kupca, istaknite prednosti koje mogu biti i inovacija u smislu patenta ili intelektualnog vlasništva.
Opišite proces proizvodnje prilikom stvaranja novog proizvoda ili usluge i postojećih. Kako biste približili proces spomenite materijale i elemente prilikom izrade, u nekim slučajevima dobro je opisati i testiranje i osiguravanje kvalitete proizvoda.
Pod opis proizvoda i usluga uvrstite i radnje koje radite između vremena prodaje. To mogu biti radnje kontaktiranja potencijalnih kupaca, predstavljanje proizvoda ali i briga o materijalu i planiranju proizvodnje.
Primjer opisa proizvoda i usluga
Obrt će dizajnirati i proizvoditi unikatne okvire personalizirane prema želji kupca, isto tako i prodavati originalne umjetničke fotografije i umjetnost raznih umjetnika i izdavača ali i iz vlastitog portfelja. Fokus poslovanja i proizvodnje je na umjetnosti i uramljivanju.
Velikim izborom materijala raznih papira u boji i kolaža od raznih distributera slike se izrađuju tehnikom quilling gdje se uklapa fotografija koja sa okvirom čini jedinstvenu uspomenu. Kako bi se stvorio okvir koji jedinstveno odgovara klijentu omogućiti ću odabir elemenata pojedinačno što je usluga personaliziranog uramljivanja.
Osim standardnih okvira sa pretpostavljenim veličinama okviri za slike imaju nekoliko elemenata kao što su staklo i lajsne. Quilling je poseban način rolanja papirnatih trakica različite širine pomoću posebne igle.
Njihovim oblikovanjem i slaganjem mogu nastati nakit, magneti, čestitke…, ali i veći predmeti poput vaza, ukrasnih tanjura pa čak i slika. Napredne tehnike quillanja i trakice različitih veličina danas se koriste za stvaranje 3D minijatura, apstraktnih djela ili onih s cvjetnim motivima.
Fotografija kao trajna uspomena dobiva novi značaj i veći umjetnički dojam kada je povezana sa unikatnim okvirom čineći ju upečatljivijom i jedinstvenom. Lokacija obavljanja djelatnosti je Grad Zagreb i Zagrebačka županija, a prodaja RH.
- Prosječna cijena po projektu: 10000 kuna
- Tekući troškovi: 250 kuna
- Certifikat: 2 certifikata
- Marketing kanal: preporuka
Bogatima nas ne čini ono što uzimamo, već ono što dajemo. Henry Ward Beecher
Razviti marketinšku i prodajnu strategiju
Bitan dio poslovnog plana i strategija razvoja je marketing strategija. Najveća razlika koju možete postići je marketinškom aktivnošću.
Kada razmišljate o marketingu sjetite se vrijednosti predaje zahtjeva odnosno otvorene ponude, idealnog ciljanog tržišta i postojećeg segmenta.
Napravite plan za nove klijente i nove poslove, razmišljajte taktički sa radnjama koje mogu rezultirati novim klijentima i utjecati na proširenje tvrtke. Razmislite o tome da postojeće klijente nagradite i na taj način zadržite, upustite se i u program preporuke gdje nagrađujete svaku preporuku.
Marketing strategija je veliki dio digitalnog oglašavanja na tražilicama, društvenim mrežama ali i tradicionalno oglašavanje poput tiska, medija i preporuke
Opišite koja su vam očekivanja temeljena na trenutnim sredstvima, prikažite što je sve učinjeno. Prožeto kroz cijeli plan je prikazivanje isticanja u odnosu na konkurenciju i vaših prednosti.
Primjer marketinške i prodajne strategije
Marketing strategija zapisuje točno aktivnosti i radnje koje će se poduzeti kako bi se došlo do novih klijenata.
Razmislite kako se dolazi do klijenata u vašoj djelatnosti, tko su klijenti i gdje se nalaze kako biste pred njih stavili svoju ponudu kao što su: preporuke i traženje da vas netko preporuči, oglašavanje na tražilicama, slanje pošte i dobivanje preporuke putem recenzija.
Možete za početak sa manjim budžetom napraviti manji mix aktivnosti kako biste otkrili kanale koji će vam dovesti klijente. Podizanje brenda može poslužiti kao promocija proizvoda i usluga a na rast najviše utječe i stvaranje reputacije.
Objasnite plaćanje reklama na društvenim medijima kao što je Facebook, objasnite i organske mogućnosti kao što je pisanje sadržaja i snimanje promo kratkih videa. Dobar marketinški alat je stvaranje vlastitog sadržaja od kojega klijenti mogu imati korist. Iskoristite i E-mail marketing za dopiranje do klijenata.
Sastavite svoje poslovne financijske podatke
Kao početnik poduzetnik koji otvara tvrtku, nemate izvješća, završne račune i statistike no morati ćete napisati sve troškove i financijsku projekciju za poslovnu ideju.
Ukoliko poslujete koju godinu onda u poslovni plan uključite bilancu, izvještaj o dobiti i gubitku, slijed novca. Slobodno prikažite veličine marže po računima, dokumente koji prikazuju likvidnost i bonitet te neto ostvarene dobiti.
U prosjeku govorimo o tri godine poslovanja kroz razna izvješća.
Oprezno procijenite poslovne troškove
Prodajne cijene možete formirati na više načina i dosta velika skupina poduzetnika prilikom postavljanja marže i prodajne cijene ne uzima u obzir sve troškove.
Ako ste novi poduzetnik prilikom istraživanja konkurencije proučite i cijene kako biste znali sa čime možete kalkulirati.
Za projekcije se savjetujte sa knjigovodstvom jer je to najsigurniji način kako napraviti procjenu prihoda i troškova gdje se zna u startu da neki troškovi rastu svake godine i 20%.
Opišite svoju organizaciju i upravljanje
Vođenje poslovanja nije jednostavan zadatak na dnevnoj bazi, potrebni su vam povjerljivi, stručni i kvalitetni ljudi unutar tvrtke, za operativne zadatke i izvršavanje ciljeva. U opisu organizacije opišite kompetencije svojih zaposlenika. Vaš uspjeh ovisi o sposobnosti zaposlenika koji vode poslovanje kao ključan dio razvoja poslovnih ideja. Što vam još fali? Koje kompetencije su potrebne za provođenje projekta?
Dobro je uključiti troškove odvjetnika koji može biti od velike pomoći prilikom sklapanja ugovora sa ulagačima i klijentima. Za donošenje poslovnih odluka i brige oko svih financijskih pitanja potrebni su vam ili računovođa ili knjigovođa, to je trošak na mjesečnoj bazi za prijave poreza, izvještaje, vođenje knjiga.
Često poduzetnici koriste usluge konzultanata kako bi ih spojili sa klijentima koji traže određene usluge, ukalkulirajte i te troškove.
Primjer organizacije i upravljanja
Iva šistrap, vlasnik i izvršni direktor
Opis obrazovanja i spoj radnog iskustva, nagrade i priznanja te bitni klijenti. Ovaj opis dodajete svakom bitnom zaposleniku u izvršavanju projekta, kao i opis tima.
Objasnite svoj zahtjev za financiranjem
Objašnjenje za veličinom sredstava trebalo bi biti što točnije, odnosno temeljeno na realnim brojkama. Dobro je imati točan iznos traženog novca poredan prema stavkama troška.
Do novca možete doći prodajom udjela u tvrtki, bez obzira hoćete li posjedovati većinski udio u firmi morati ćete sudjelovati u odlukama tvrtke. Ulagači bi mogli prema dogovoru neko vrijeme tražiti dio zarade kao redovne isplate, gledajući da prodaju svoj dio.
Posuđivanje novaca kod privatnih osoba je slično kreditu kod banke, uz plaćanje dogovorenih kamata morati ćete vratiti cijeli iznos posuđenog novca.
Prije nego prodate dio tvrtke razmislite o tome jeste li spremni prepustiti vlasnički udio poslovanja. U poslovnom planu sastavite vremensko ograničenje kako bi investitori mogli imati sliku očekivanja.
Novoosnovana tvrtka može očekivati dobre uvjete kreditiranja tek nakon dvije godine poslovanja. Dobro je pokušati spojiti bespovratna sredstva sa kreditom i nakon dvije godine dobrog poslovanja ući u projekt proširenja poslovanja ili nadogradnje.
Primjer zahtjeva za financiranje
Auto praonica Toni posjeduje sve dozvole za rad, certifikate i opremu za izvršavanje poslova održavanja automobila klijentima. Prilikom uvećanja prihoda na 1100000 kuna, uz maržu od 32%, bez poreza troškovi poslovanja na godišnjoj razini biti će 754000 kuna.
Imamo potrebe za dodatnim sredstvima kako bismo otvorili još jednu lokaciju za obavljanje posla, potrebna su nam sredstva u visini do 150000 kuna. Naše poslovanje ostvaruje dobit i potrebna su nam sredstva koja mogu biti i namjenska za opremu.
Sastaviti dodatak službenim dokumentima
Dodatak službenim dokumentima su sve informacije koje bi odbor ili osoba mogao zatražiti a mogle bi biti korisne.
Banke periodično rade dubinske analize tvrtke iz različitih razloga, za nuđenje kredita ili recimo radi zakona o terorizmu i pranju novca. Dubinska analiza tvrtke provodi se radi potvrde informacija iz poslovnog plana ali i radi osiguranja.
Pružite ulagačima sve informacije potrebne za dubinsku analizu, odobrite im pristup i kontakt vama i navedenim zaposlenicima, priložite sve dozvole, pravne dokumente, bonitetne ocjene i sve dokumente za jačanje kredibiliteta poput certifikata iz struke, intelektualno vlasništvo ili patenti, članstva u udrugama vezanim za djelatnost i bitna pisma namjere te već zaključene ugovore.
Radi li se o poslovnom planu za ulagače ili je to interni poslovni plan, dodatak službenim dokumentima oživljava cijeli plan. Osim ako svi dokumenti nisu negdje na početku plana navedeni, svakako dodatke spomenite unutar pripadajućih odlomaka, potkrijepite tvrdnje i planove.
Morate vjerovati u sebe jer ste katkad jedina osoba koja vjeruje u vaš uspjeh. Tim Blixseth
Kako napraviti poslovni plan koji se ističe
Dobro napisani poslovni plan budi zanimanje i interes kod ulagača, ako interes nije pobuđen u prvom opisu (sažetku) čitatelj gubi interes. Dokument koji je sastavljen kao kratka priča i koji je dovoljno atraktivan dobro je napisani poslovni plan.
Objasnite u što kraćim crticama ono najbitnije, između 10 do 15 stranica. Dokument čiji opisi prate određenu formu i strukturu sa bitnim informacijama, olakšava čitanje. Pokažite razumijevanje za nastanak svih troškova koji bi detaljno trebali biti napisani kroz tablice, pogotovo ukoliko se radi o proizvodnom procesu sa obradivim materijalima koji čine konačni proizvod.
Uvezite dokumente u grafički primamljiv izgled, osim u slučaju online prijava. Od početka usvojite službene komunikacije i brendiranje samih sebe i tvrtke. Bez obzira piše li vam poslovni plan konzultant, pripremite se za pribavljanje i provjeru svih dokumenata na vrijeme, moguće je da ćete izdvojiti dodatne napore za prilagodbu promjenama.
Savjeti za ažuriranje vašeg poslovnog plana
Na temelju dosadašnjih aktivnosti u poslovanju, dubinsko razumijevanje onoga što je postignuto i vodilja daljnjih proširenja je samostalno čitanje i analiza poslovnog plana. Prilikom novih situacija, iskustava i istraživanja doći ćete do mnogih pitanja na koja već imate bazu za odgovor.
Poslovni plan provjeravajte par puta godišnje kako biste znali gdje je poslovanje u odnosu na zacrtane ciljeve, poželjno je da dokument nadopunjujete i provjeravate.
Preusmjerite svoju produktivnost na temelju svojih ciljeva revizijom plana. Pronađite razloge radi kojih nešto nije odrađeno i prilagodite se za postizanje svih ciljeva u kratkoročnom vremenu. Provjerite sve stvari koje moraju biti u centru vašeg fokusa kao uspješna strategija.
Uskladite se sa svojim ciljevima
Postavite si pitanje kreće li se vaš trenutni angažman u skladu sa postavljenim ciljevima, jesu li oni još uvijek važni, vidite li širu sliku poslovanja, što želite postići u narednoj godini i ispunjava li te potrebe postojeći poslovni plan.
Kako biste točno znali i imali temelj za daljnje aktivnosti odgovorite si na ta pitanja barem jednom unutar tekuće godine.
Promijenite svoje usluge
Trenutno ste možda profitabilni ili imate manjih poteškoća sa količinom prodanih proizvoda ili usluga. Pokušajte stvoriti pakete usluga ili proizvoda na način da spojite više stvari u jedinstvenu ponudu. U primjeru Auto Praonice Toni moguće je utjecati na zadržavanje klijenata na način da im se ponude širi paketi usluga održavanja luksuznog automobila.
Pronađite što vam nabolje odgovara a da pri tome bez dodatnih troškova presložite postojeće ponude i usluge.
Predložak poslovnog plana
Za pisanje odličnog poslovnog plana nisu potrebni uvjeti za traženje sredstava, postoje mnogi razlozi za korištenje predloška poslovnog plana.
Sami sebi objasnite što želite postići, prepoznajte prilike na tržištu, poput aktivnosti i demografskih kretanja, objasnite uloge zaposlenika, usmjerite svoje radnike, evaluirajte svoje financijske podatke i držite ih ažurnima, preduhitrite probleme.
Mudra izreka za poslovni uspjeh: veće riskiranje ne smije biti stalna praksa. Za dobar uspjeh potrebna je priprema i planiranje kroz poslovni plan koji je pokazatelj u kojem smjeru krenuti i što gledati. Pripremite se na vrijeme za omogućavanje bespovratnih sredstava i kredita, motivirajte zaposlenike okvirom razvoja kao pojam sastavnog dijela tvrtke.
Uzmite samopouzdanje koje daje poslovni plan kao garanciju za poslovni uspjeh.